Av:Ulrika Borg Foto:Nicole Ulman
Spel som bidrar till kunskap, stimulerar diskussion och reflektion och som dessutom förstärks av en insatt samtalsledare.Spelenom hållbar utveckling och klimatavtryck har fått ett stort genomslag inom utbildningssektorn. Denhär nyaformen av studentaktiv pedagogik bidrar ofta till mer engagemang bland deltagarna än traditionella utbildningsmaterial.Och passar därmedi synnerhet folkbildningens ideal om lärande.
De senaste åren har olika former av spel om hållbar utveckling lanserats och fått ökad uppmärksamhet i utbildningsvärlden. Det handlar om olika varianter, digitala så väl som brädspel och kortspel, för att nämna några. Spelen har utvecklats för en mer studentaktiv pedagogik än den gängse studentlitteraturen, skolböckerna och liknande former av utbildningsmaterial.
Några av dem som har anammat den här mer studentaktiva undervisningsformen är Cecilia Enberg och Ola Uhrqvist vid Linköpings universitet. Spelen de använder handlar om klimatomställningen och ambitionen är att deltagarna med hjälp av de nya verktygen ska få bättre kunskap, men också reflektera över sina värderingar och förhållningssätt till frågor som handlar om hållbar utveckling.
Vad är förklaringen till att spel har blivit så pass populärt inom utbildningssektorn?
– Det finns pedagogiska poänger med att man spelar. Genom spelandet skapar man inte bara engagemang utan försätter också spelarna i olika situationer som de sedan, vid den efterföljande summeringen, kan diskutera och reflektera över tillsammans. De får en gemensam erfarenhet att relatera till, en grund för det fortsatta lärandet, säger Cecilia Enberg.
Vad är syftet med spelen om hållbar utveckling som ni använder i undervisningen?
– Syftet är att ta steget från detaljer till mer övergripande frågor om hur saker och ting hänger ihop, hur konsumtionsbeteenden och politiska beslut påverkar varandra och miljön. Lärande för hållbar utveckling handlar om utmaningarna i sig, men spelen utvecklar också kompetenser för hållbarhet. De kan bidra till systemtänkande, hur olika system interagerar, varför målkonflikter uppstår och hur de kan lösas. Miljödiskussioner blir ofta en fråga om svart eller vitt, men i ett spel kan man få prova på olika sidor av en intressekonflikt och det öppnar upp för helt andra diskussioner och perspektiv, säger Ola Uhrqvist.
Cecilia och Ola använder bland annat ett brädspel som heter Dilemma i sin undervisning. Dilemma har fokus på både kunskap, värderingar och förhållningssätt till frågor om hållbar utveckling. I Dilemma behöver spelarna både svara rätt på ett antal kunskapsfrågor, och vinna debatter genom att argumentera för den ena eller den andra ståndpunkten och svaren är långt ifrån självklara.
– När man spelar Dilemma går man in i en roll, ett slags rollspel. Man representerar inte sig själv eller sin egen åsikt. När man testar en roll blir det lättare att få en mer öppen inställning till andras perspektiv och idéer och det blir ett mer lekfullt förhållningssätt, trots att frågan är allvarlig. Om man tilldelas en roll som företrädare för en näring kan man få en ökad förståelse för det yrket, exempelvis att djuruppfödare inte är onda utan jobbar för sitt levebröd, säger Ola Uhrqvist.
Det andra spelet, Klimatkollen, är ett kortspel som mer fokuserar på vilken klimatpåverkan vardagliga aktiviteter får. Syftet är att deltagarna ska få kunskap om klimatavtryck från olika vardagsaktiviteter men också börja resonera kring konsekvenserna av olika val i vardagen.
– Klimatkollen handlar om individers konsumtion och kan bidra till diskussioner kring skillnader i klimatavtryck beroende på om jag äter hamburgare i stället för vegetarisk kost varje dag. Spelet är enkelt att komma in i och förstå och syftet är att introducera diskussioner om hållbar utveckling, säger Cecilia Enberg.
Enligt Cecilia och Ola kan spelen vara utmärkta verktyg i lärprocessen på både folkhögskolor och i studiecirklar.
– Målgruppen är bred och åldern har mindre betydelse. Spelen leder ofta till aha-upplevelser och en slags självreflektion och det uppstår många diskussioner. Man kan med fördel följa upp samtalen och plocka upp poängerna efter spelet. Men det behövs en samtalsledare för att hålla ihop diskussionen och få spelarna att tänka ett varv till. Därför är spelen utmärkta verktyg att använda inom folkbildningen, säger Cecilia Enberg.
Spelen kommer att finnas tillgängliga för deltagare som vill prova på i samband med Folkbildarforum den 9 november i Linköping.